Sağlık için spor güncel kavramlar.

Isınma: Spor veya egzersiz öncesi vücudu hareketin yaratacagı strese karşı hazırlayan süreçtir.Ortalama  15 dakika yeterli olmaktadır. Statik esneme ve yürüme şeklinde yapılabilir. Nabız 110-120 atım/ dakikatya getirilerek kalp damar sistemi yüklenmeye hazır hale getirilir.

Şiddet: Spor veya egzersizin insan vucuduna bindirdiği yükü ifade eder.Egzersizin şiddetini ölçmek için  nabız sayısı temel alınır. Hedef Nabız : ( ( 220-yaş) - dinlenme nabzı) × istenilen oran) + dinlenme nabzı = 144 atım/ dakika.

Sağlık seviyesini devam ettirmek için % 50-60, artırmak için % 60- 70, özel amaç için % 70 - 90 şiddetinde spor ve egzersiz yapılması gerekmektedir. Egzersizde tempo düşürme  eşiğinin en pratik göstergesi yanda bulunan kişi ile sohbet edemiyecek kadar nefesin sıklaşmasıdır.

Süre: Spor veya egzersiz hedef nabız şiddetine  ulaştıktan sonra 20-30 dk olmalıdır.

Sıklık: 2 antenman arası 72 saat ve daha fazla geçtiği zaman bir önceki antremanın tüm fizyolojik etkileri sıfırlanmaktadır. Bu nedenle yapacağımız spor ve egzersiz antrenmanları en az haftada üç kez fakat ideal olarak haftada 6 kez yapılmalıdır. Haftada 6 kez spor veya egzersiz yapıldığında vucud 1 gün dinlendirilmelidir.

Tür: Zevk aldığınız her türlü spor veya egzersiz kullanılabilir. Yüzme, yürüme, bisiklete binme ençok tercih edilenlerdendir.

Aktif Toparlanma : Kişi tempoyu düşürerek  nabzını 110-120 atım/ dakikaya inmesini sağlar. Daha sonra esnetme hareketleriyle egzersizini sonlandırır.

Spora yeni başlayanlar içinde, kalp hastalıkları ve başka  hastalıklar açısından belirli bir riske sahip olanlar (yaş>40, tansiyon yüksekliği, Şeker hastalığı, yüksek kolesterol, ailede 50 yaş altı kalp ölümü olan akraba, sigara vb.), yeni geçirilmiş hastalığı olanların spora katılım öncesi mutlaka muayeneye tabi tutulmaları gerekir.

Sedanter yaşam, yanlış beslenme ve stres nedeniyle ortaya çıkan sağlık sorunları, bireylerin düzenli spor veya egzersiz yapmayı bir yaşam biçimi olarak benimsemeleriyle çözümlenebilir.

 



DİĞER YAZILARIMIZ:

- Sağlık için spor güncel kavramlar.

- Sigara hakkında bunları biliyormusunuz ?

- HASTAYA GÖRE DİYALİZ NEDİR?

- FOSFOR

- Hemodiyaliz hastalarında kanın alınması, saklanması ve gönderilmesi sırasında dikkat edilecek noktalar